BIEDRONKI - grupa dzieci 2.5- 3- letnich.
Wychowawca: mgr Dominika Barciuk
Nauczyciel, wicedyrektor: mgr Agnieszka Junger
Język angielski: mgr Wioleta Kołodziej
Religia- mgr Martyna Rosiak
Konsultacje indywidualne z rodzicami w roku szkolnym 2024/2025 odbywać się będą:
Dominika Barciuk: pon i wt od 9.45-10:00, śr i czw od 8:00-8:15.
będzie można umawiać się na konsultacje indywidualne z nauczycielem, lub w sprawach bieżących kontaktować się telefonicznie lub za pomocą maila.
Marzec
Tematy kompleksowe:
1. Wszystko wokół gra
2. W marcu jak w garncu
3. Jan Brzechwa- patron naszego przedszkola
4. Witamy wiosnę!
Realizacja programu Mali Badacze Wielkiego Świata STEAM'owo- projekt pt. "Czego potrzebuje roślina?"
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne:
- Znamy zasady opieki nad zwierzętami
- Poznajemy pierwsze oznaki wiosny
- Zapoznanie się ze znaczeniem wiosennego przysłowia „W marcu jak w garncu”
- Poznajemy wybrane ptaki zwiastujące wiosnę
- Poznajemy tradycje związane z witaniem wiosny
- Rozwijamy sprawność manualną
- Poszerzamy wiadomości przyrodnicze o nazwy pierwszych wiosennych kwiatów: żonkil, krokus, przebiśnieg, tulipan
- Rozwijamy myślenie przyczynowo – skutkowe- układamy historykli obrazkowe
- Poznajemy pracę pana ogrodnika
- Zachęcenie do czynnego udziału w sianiu i sadzeniu roślin w kąciku przyrody, zachęcenie do ich pielęgnowania
- Rozpoznajemy Jana Brzechwy jako patrona Przedszkola nr 11
- Poznajemy hymn Przedszkola nr 11, zapoznajmey się z twórczością Jana Brzechwy, w szczególności wierszy dla dzieci, recytowanie wierszy
- Rozwijanie zainteresowań literackich, poznawanie zawodu pisarza, poety, bibliotekarza, księgarza
- Rozwijanie sprawności fizycznej
Najważniejsze wydarzenia w marcu:
- Spotkanie z psem w ramach PsiejEdukacji- 19 marca
- Dzień Patrona Przedszkola- 20 marca
- Marsz na powitanie wiosny- 21 marca
- Światowy Dzień Wody- 24 marca
- Wycieczka do biblioteki- termin w trakcie ustalenia
"Maszeruje wiosna" K. Bożek-Gowik
Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
Nosi wiosna dżinsową
kurteczkę, na ramieniu
pewnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.Wiersz D. Wawiłow „Wiosna”
Idzie wiosna po świecie,
piszą o niej w gazecie.
Ma zziębnięte paluszki
i we włosach kwiatuszki.
Biega boso po trawie, trzyma ptaki w rękawie.
Luty
Tematy kompleksowe:
1. Jak komunikują się ludzie?
2. Bezpieczny Internet/ Walentynki
3. Bezpieczne zabawy podczas ferii zimowych.
4. "Czy na dłoniach naprawdę żyją bakterie?" - Dziecięce laboratorium.
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne:
- zabawy inspirowane projektem Necio.pl, celem zabaw jest uświadomienie dzieciom jak bezpiecznie korzystać z urządzeń technologicznych i internetu,
- rozbudzanie zainteresowań badawczych,
- kształtowanie miejętności odpowiedniej reakcji na tempo w muzyce, rozwijanie słuchu muzycznego
- doskonalenie umiejętności liczenia i klasyfikowania
- utrwalenie znajomości zasad bezpiecznej zabawy podczas zabaw zimowych, a także w różnych sytuacjach,
- zachęcanie do serdecznych zachowań wobec bliskich osób
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- do przyswajania przez dzieci zwrotów grzecznościowych
- zachęcanie dzieci do wyrażania swoich uczuć
- doskonalenie logicznego myślenia
- doskonalenie sprawności manualnej poprzez wykonywanie prac plastycznych
- rozwijanie pamięci odtwórczej
- nabywanie umiejętności dostosowania ubioru do pory roku
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem papierowego serca do piosenki pt. "Mam serduszko, wielkie serce"
"Mam serduszko, wielkie serce, spójrz jakie czerwone.
Kogo kocham, kogo lubię, rzucę w jego stronę.
Ciebie kocham, Ciebie lubię, Ciebie pocałuję.
A czerwone dziś serduszko wszystkim podaruję"
Styczeń
Tematy kompleksowe:
1.Mijają dni, miesiące, lata
2.Zwierzęta zimą
3.Babcia i Dziadek
4.Karnawał oraz realizacja Projektu STEAM "Badamy śnieg i lód"
5. Sporty zimowe i zabawy na śniegu
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne:
- Poznajemy zasady zachowania się podczas kolejnej wizyty psa w przedszkolu
- Budujemy pozytywne relacje w kontaktach między dziećmi a zwierzęciem
- Omawiamy charakterystyczne cechy zimy, poznajemy pojęcia: szron, mróz, odwilż
- Wiemy po co jest śnieg i co można robić ze śniegiem
- Znamy sposoby ochrony przed mrozem
- Rozmawiamy o karnawale i różnych rodzajach balów
- Ozdabiamy maski karnawałowe
- Rozmawiamy o naszych Babciach i Dziadkach (wiemy jak maja na imię)
- Przygotowujemy niespodziankę na święto babć i dziadków
- Rozmawiamy o powiązaniach rodzinnych (babcia to mama mojej mamy)
- Nazywamy sporty zimowe
- Poznajemy zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie
- Doskonalimy umiejętność liczenia
Najważniejsze wydarzenia w styczniu:
- Dzień Babci i Dziadka 21.01.2025 (wtorek) godzina 10.00 – uroczyste spotkanie połączone z poczęstunkiem
- Bal karnawałowy 22.01.2025 (środa)
- Spotkanie z psem 28.01.2025 (wtorek)
Piosenka: ,,Sto lat Babciu i Dziadku!”
1.Sto lat Babciu!
Sto lat Dziadku!
Zdrowia, szczęścia i radości
Życzą wnusie ukochane
Roześmiane, rozśpiewane
Ref. Tak, Tak, Tak!
Dzisiaj wielkie święto
Tak, Tak, Tak!
Babci, Dziadka dzień/ x2
2.Moja Babcia i mój Dziadziuś
Mają dzisiaj swoje święto
A że bardzo ich kochamy
Więc piosenkę im śpiewamy.
Ref. Tak, Tak, ……/x2
,,Życzenia dla Babci i Dziadka”
Kochana Babciu, Kochany Dziadku,
Dziś Wam przynoszę po jednym kwiatku,
Do tego dokładam moje życzenia,
Niech Wam się spełnią wszystkie marzenia!
Grudzień
Tematy kompleksowe:
1. Jak wyglądał świat przed milionami lat/ Spotkanie ze św. Mikołajem
2. Idzie zima ze śniegiem
3. W oczekiwaniu na święta
4. Mija czas
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- Cieszymy się z wizyty Mikołaja
- Rozmawiamy o naszych ubraniach
- Wiemy kto szyje ubrania, a kto robi buty
- Porównujemy różne tkaniny, wiemy ska się bierze wełna
- Dowiadujemy się jak ubierali się ludzie w dawnych czasach
- Opowiadamy o przygotowaniach do świąt w naszych domach
- Rozpoznajemy symbole świąteczne
- Poznajemy tradycję dzielenia się opłatkiem, układamy życzenia
- Stroimy choinkę
- Przygotowujemy Jasełka dla kolegów
- Rozmawiamy o czasie i jego mijaniu
- Poznajemy różne jednostki czasu - dzień, tydzień, miesiąc, rok
- Znamy dni tygodnia
- Wiemy czym zajmuje się zegarmistrz
- Wiemy co to jest karnawał i sylwester
- Znamy zasady bezpiecznego obchodzenia się z fajerwerkami.
Najważniejsze wydarzenia w grudniu:
- 02.12.2024 (poniedziałek) wyjazd do sali zabaw "Podwodny świat"
- 04.12.2024r. (środa) spotkanie z Górnikiem
- 06.12.2024 (piątek) spotkanie z Mikołajem
- 16.12.2024-20.12.2024- kiermasz bożonarodzeniowy
- Serdecznie zapraszamy Rodziców na warsztaty bożonarodzeniowe, które odbędą się 17.12.2024r. (wtorek) o godz: 15:30.
- 20.12.2024- wigilia przedszkolna
PIOSENKA: Mikołaj
Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem
bo gdzieś zgubi saneczki w tę mroźną pogodę
U-hu ha, tra la la co to za Mikołaj
U-hu ha, tra la la co to za Mikołaj.
Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku
a prezenty dla dzieci wiezie w bagażniku
U-hu ha, tra la la co to za Mikołaj
U-hu ha, tra la la co to za Mikołaj.
PIOSENKA: Gwiazdki
Świeci gwiazdka jedna, druga
główka kręci, oczkiem mruga.
Wszystkie gwiazdki zaświeciły
wszystkie razem zatańczyły.
Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko
zabawimy się w kółeczko.
Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko
zabawimy się w kółeczko.
Tańczą w kółko gwiazdki obie
czasem nóżką tupną sobie.
Czasem główką pokiwają
i mrugają, wciąż mrugają.
Listopad
Tematy kompleksowe:
1. Mieszkamy w Polsce
2. Mój dom
3. Moje prawa i obowiązki
4. Kto zasypia, a kto robi zapasy?
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- poznajemy zasady zachowania się podczas wizyty psa w przedszkolu
- budowanie pozytywnych relacji w kontaktach między dziećmi a zwierzęciem
- wdrażanie do rozpoznawania i nazwania wybranych emocji: radość, smutek, złość, strach
- porównujemy różne domy
- rozmawiamy o Polsce i święcie niepodległości
- porównujemy różne krajobrazy
- rozpoznajemy symbole narodowe
- interesujemy się mapą Europy
- poznajemy zasady savoir-vivre
- znamy zasady przeciwdziałania agresji
- poznajemy prawa dzieci
- rozmawiamy o przygotowaniach zwierząt do zimy
- rozpoznajemy i nazywamy wybrane ptaki
- obchodzimy Dzień Pluszowego Misia
Piosenka : Jestem Polakiem"
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
1 Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele
Na pewno w drodze spotka Nas
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
2 Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare w nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
3 Teraz to już Warszawa to ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych pięknych miejsc
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i tyPiosenka: Jesienne zapasy
- Dziś od rana hyc, hyc, hyc
wiewióreczka mała,
nie chce robić prawie nic,
tylko by skakała
Orzeszków nie chce zrywać,
do dziupli nie chce znosić,
a gdy nadejdzie zima,
sąsiadów będzie prosić
- Dziś od rana tup, tup, tup
chomik gdzieś wędruje
nie chce robić prawie nic,
tylko maszeruje.
Owoców nie chce zbierać
do domu swego znosić
a gdy nadejdzie zima,
sąsiadów będzie prosić
- Dziś od rana pi, pi, pi
myszka bardzo mała
nie chce robić prawie nic,
tylko by leżała
Ziarenek nie chce szukać
do norki nie chce nosić
a gdy nadejdzie zima,
sąsiadów będzie prosić
- Przyszły do nich mamy trzy
pogroziły palcem
- Dość lenistwa, dosyć psot
do roboty malce
Chomik nosi owoce
orzeszki zaś wiewiórka
a mała polna myszka
ziarenka oraz piórka.
Październik
Tematy kompleksowe:
1. „Idzie jesień ... do zwierząt”
2. „Idzie jesień … przez ogród i sad”
3. „Co z czego otrzymujemy”
4. „Idzie jesień … z deszczem”
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, węchowej, smakowej i dotykowej; rozwijanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń, kształcenie postawy badawczej; rozwijanie sprawności manualnej.
- obserwowanie zmian zachodzącyych jesienią i wiązanie z tym zmian z aktualną porą roku
- rozmawiamy o zmieniających się kolorach liści
- rozpoznajemy liście i owoce wybranych drzew
- poszerzamy wiadomości na temat życia i sposobu przygotowywania się niektórych zwierząt dziko żyjących do zimy (zapadanie w sen zimowy).
- uściślanie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią.
- poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody, dostrzeganie korzyści z ich pracy dla społeczeństwa; zdobywanie informacji na temat wytwarzania produktów ze szkła, cukru i mleka.
- zapoznanie z różnymi rodzajami ziarna, pieczywa oraz z etapami produkcji chleba w piekarni;
- znamy zasady zachowania się w lesie
- poznajemy wybrane zwierzęta i ich sposoby przygotowania do zimy
- wiemy, że nie wolno nam zrywać i zjadać nieznanych roślin (grzybów)
- wiemy czym w lesie zajmuje się leśniczy
- rozmawiamy o jesiennej pogodzie
- poznajemy krążenie wody w przyrodzie
- układamy rytmy z figur geometrycznych, kasztanów i klocków
- bawimy się w kodowanie z wykorzystaniem ślimaka
- przygotowujemy się do uroczystości pasowania na przedszkolaka
Serdecznie zapraszamy rodziców na uroczystość pasowania na przedszkolaka 23 października (środa) o 10:00
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- Witajcie w przedszkolu!
- Moja grupa
- Moja droga do przedszkola
- Idzie jesień… przez las, park
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
• zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, zwracanie uwagi na ich wygląd i przeznaczenie,
• zachęcanie do poznawania imion kolegów i koleżanek z grupy
• budowanie przyjaznej atmosfery, integracja grupy,
• opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu,
• umuzykalnianie dzieci,
• budowanie przyjaznej atmosfery, integracja grupy,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej,
• kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy,
• doskonalenie sprawności fizycznej, wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zabaw i wykonywanych zadań,
• rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej,
• wdrażanie do starannego wykonywania czynności higienicznych,
• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, spotkanie z jeżem, poznanie informacji na temat życia i zwyczajów jeży
• rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni,
•rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji, rozwijanie umiejętności zapamiętywania słów i melodii piosenki,
• zachęcanie do ustawiania się w kole z innymi dziećmi,
• zachęcane do skupiania uwagi na treściach przekazywanych przez nauczyciela,
• zachęcanie do uczestniczenia w zabawach ruchowych przy muzyce'
• zachęcanie do zapamiętywania tekstu piosenki,
• nazywa wybrane dary jesieni
• świętowanie "Dnia Ziemniaka"
Piosenka miesiąca – „Jestem sobie przedszkolaczek”
Jestem sobie przedszkolaczek,
Jestem ważny – dużo znaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam.Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.Mamy klocki, kredki, farby,
To są nasze wspólne skarby,
Bardzo dobrze tutaj nam,
Ram tam tam, ram tam tam.Tu jest miejsce dla każdego,
Każdy naszym jest kolegą,
Razem w grupie miło nam,
Ram tam tam, ram tam tam.Piosenka - "Kolorowe światła"
Do przedszkola co dzień rano
idę przez ulice z mamą.
Droga wcale nie jest łatwa,
bo na skrzyżowaniu światła.
Czerwone światło stój, zielone światło idź,
na żółtym świetle zawsze czekaj tak już musi być.
Samochody w rzędach stoją
na kierowców spoglądają
Czy już światło jest zielone
by odjechać w swoja stronę.
Czerwone światło stój, zielone światło idź,
na żółtym świetle zawsze czekaj tak już musi być.
Policjanci wciąż pracują,
skrzyżowania obserwują.
Czy przepisy wszyscy znają
i czy znaków przestrzegają.
Czerwone światło stój, zielone światło idź,
na żółtym świetle zawsze czekaj tak już musi być.