• Żabki  - grupa dzieci 5,6- letnich.

        Wychowawca: mgr Renata Szot, mgr Maria Kryta

        Język angielski: mgr Wioleta Kołodziej

        Religia- mgr Martyna Rosiak

         

        Konsultacje indywidualne z rodzicami w roku szkolnym 2024/2025 odbywać się będą:

        Renata Szot: ŚRODA i CZWARTEK 8.30 - 9.00

        Maria Kryta: PONIEDZIAŁEK i WTOREK  8.30 - 9.00

         

        LUTY

        TEMATYKA:

        1. Puk, puk, to ja, sztuka.

        2. Jak komunikują się ludzie?

        3. Bezpieczne ferie.

        4. Bezpieczne ferie/ Badamy bakterie.

        W TYM MIESIĄCU:

        • Wzbogacimy wiedzę nt teatru, kina , filharmonii;

        • Odkryją zapis cyfrowy liczby 10

        • Wzbogacą wiedzę na temat zawodów związanych z teatrem, kinem, filharmonią i muzeum.

        • Porozmawiamy na temat sposobów komunikowania się ludzi;

        • Dzień Bezpiecznego Internetu w przedszkolu

        • Wdrażanie do bezpiecznego i kulturalnego korzystania z Internetu z wykorzystaniem zasad poruszania się w sieci.

        • Przybliżenie różnorodności zastosowania komputerów, robotów edukacyjnych w życiu codziennym przez dzieci i dorosłych.

        • Poznanie zagrożeń czyhających na użytkowników urządzeń ekranowych, Internetu

        • Doskonalenie umiejętności właściwego reagowania w sytuacji podejrzenia występowania zagrożenia płynącego z sieci.

        • Dzień czerwony” – kultywować będziemy tradycje walentynkowe;

        • Będziemy się wiele bawić przy piosenkach;

        • Wykonamy różne prace plastyczne przez co będziemy rozwijać inwencję twórczą;

        • Wspólnie zastanowimy się jak można spędzać czas w czasie ferii zimowych

        • Poznamy zabawy i sporty zimowe

        • Spotkanie z panem dzielnicowym na temat Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych.

        • Kształtowanie umiejętności łączenia wiedzy z różnych dziedzin dla osiągnięcia celu, znalezienia rozwiązania problemu.

        • Rozbudzanie ciekawości poznawczej, kreatywności i wyobraźni dzieci.

        • Rozwijanie logicznego myślenia i zachęcanie do poszukiwania nowych rozwiązań.

         

        PIOSENKI:

        NARYSUJ SERCE CZERWONE”

        Narysuj serce czerwone i podaj mi ręce

        tańczy razem , radośnie

        nie trzeba nic więcej

        Szczęśliwie zacznie się dzień

        Gdy uśmiechniesz do mnie się.

         

        CO TO JEST SZTUKA?”

        1. Gdy w teatrze zaraz będzie przedstawienie

        i aktorzy nam pokażą się na scenie,

        na widowni dużo widzów -

        każdy swego miejsca szuka.

        Proszę ciszej, bo już idzie do nas sztuka.


         

        Ref. To jest sztuka.

        To jest sztuka.

        Do naszych oczu, uszu, serc – cicho puka. (bis)


         

        2. Czy to teatr, czy galeria z obrazami

        albo kino i ludowy sklep z rzeźbami,

        czy muzeum, czy też koncert

        albo balet lub opera.

        Proszę ciszej, bo już sztuka drzwi otwiera.


         

        Ref. To jest sztuka ….

         

         

         

         

         

         

         

        STYCZEŃ:

         

        1. Mijają dni, miesiące, lata

        Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

        • rozwijanie mowy,
        • rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy,
        • zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów,
        • zapoznanie ze sposobem odczytywania godzin na tarczy zegara,
        •  utrwalenie nazw miesięcy,
        • obserwowanie wzrostu roślin,
        • poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku,
        • przyporządkowanie miesięcy do poszczególnych pór roku,
        • rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń,
        • rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej,
        • doskonalenie umiejętności swobodnych improwizacji ruchowych podczas zabawy przy muzyce.

         

        1. Zima i zwierzęta

        Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

        • rozwijanie mowy,
        • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą,
        • rozpoznawanie i nazywanie poznanych paradygmatów, rozwijanie słuchu fonematycznego,
        • wprowadzenie dodawania jako przybywania elementów,
        • wprowadzenie znaku matematycznego +, utrwalenie znaku =, stosowanie znaków + i = w sytuacjach zadaniowych,
        • rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
        • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
        • zachęcanie do obcowania z muzyką klasyczną,
        • rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla danego środowiska,
        • zapoznanie z pracą leśnika,
        • poznawanie przysmaków zwierząt,
        • organizowanie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych,
        • rozwijanie sprawności manualnej,
        • poznawanie wybranych zwierząt Arktyki,
        • rozwijanie umiejętności koncentracji,
        • doskonalenie umiejętności rozumowania matematycznego.

         

        1. Babcia i dziadek

        Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

        • rozwijanie mowy,
        • wskazywanie pokrewieństw w rodzinie,
        • rozpoznawanie i nazywanie poznanych paradygmatów, rozwijanie słuchu fonematycznego.
        • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,
        • rozwijanie umiejętności liczenia,
        • rozwijanie sprawności fizycznej, wdrażanie do rekreacji ruchowej.
        • rozwijanie wyobraźni muzycznej i poczucia rytmu,
        • ćwiczenie umiejętności łączenia ruchu ze śpiewem,
        • wzbudzanie zainteresowania członkami najbliższej rodziny,
        • rozwijanie myślenia logicznego.
        • zachęcanie do spędzania wolnego czasu z rodziną,
        • rozwijanie sprawności manualnej,
        • zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
        • doskonalenie umiejętności dodawania,
        • współdziałanie w grupie podczas wykonywania zadania.

         

        1. Karnawał

        Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

        • rozwijanie mowy,
        • rozwijanie sprawności manualnej,
        • poznawanie pracy groomera,
        • tworzenie modelu psa z surowców pochodzących z recyklingu.
        • porównywanie liczebności dwóch zbiorów,
        • rozwijanie umiejętności liczenia,
        • rozwijanie sprawności fizycznej,
        • doskonalenie umiejętności manipulowania rekwizytem podczas zabawy z piosenką,
        • rozwijanie sprawności ruchowej i poczucia rytmu,
        • rozwijanie myślenia logicznego,
        • rozwijanie słownictwa czynnego
        • zachęcanie do uczestnictwa w zabawach badawczych,
        • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
        • doskonalenie rozumowania matematycznego,
        • rozwijanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami.

         

         Grudzień

         

        Ośrodki zainteresowań:

        1. Poznajemy pracę górników. / Mikołajki

        2. Idzie zima ze śniegiem.

        4. Święta tuż, tuż.

        5. Nadchodzi Nowy Rok.

         

        W tym miesiącu:

        • Poznamy proces powstania węgla
        • Dowiemy się jakie znaczenie ma węgiel w codziennym życiu, co z niego mamy
        • Spotkamy się z Mikołajem
        • Badać będziemy rozpuszczalność różnych substancji w wodzie
        • Doskonalić będziemy słuch fonematyczny, oraz umiejętność wypowiadania się
        • Będziemy  przeliczać, porównywać liczebność zbiorów
        • Poznamy cyfry „6 i 0”
        • Doskonalić będziemy sprawność manualną  poprzez wykonywanie prac różnymi technikami, kreślić będziemy znaki graficzne
        • Przypomnimy sobie zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia
        • Zaznajomimy się z pojęciem czasu oraz utrwalimy pory roku
        • Weźmiemy udział w przedszkolnym spotkaniu opłatkowym oraz uroczystym obiedzie wigilijnym.

         

        POSENKA :  TUPU, TUP PO ŚNIEGU

         

        I.

         Przyszła zima biała

        Śniegu nasypała

        Zamroziła wodę

        Staw przykryła lodem

         

        Ref.

        Tupu, tup po śniegu

        Dzyń, dzyń, dyń na sankach

        Skrzypu, skrzyp na mrozie

        Lepimy bałwanka

         

        II.

        Kraczą głośno wrony

        Marzną nam ogony

        Mamy pusto w brzuszku

        Dajcie nam okruszków

         

        III.

        Ciepłe rękawiczki

        I wełniany szalik

        Białej mroźnej zimy

        Nie boję się wcale. 

        LISTOPAD

        1. Moja rodzina i mój dom”

        • Wzmacnianie więzi rodzinnych

        • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych paradygmatów- nauka czytania metodą Cieszyńskiej

        • Zapoznanie z figurą geometryczną- trójkątem

        • Przybliżenie dzieciom efektu odbicia i symetrii

        • Doskonalenie umiejętności tworzenia symetrycznych wzorów

        • Rozwijanie świadomości własnego ciała

        • Zapoznanie z polskimi legendami

        • Kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt

        • Zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym dawniej i dziś

        • Doskonalenie umiejętności eksperymentowania i przewidywania

        • Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej

        • Rozwijanie mowy

        • Ćwiczenie słuchu fonematycznego


         

        1. Co powinienem wiedzieć o Polsce?”

        • Utrwalenie wiadomości na temat Polski

        • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5

        • Rozwijanie umiejętności liczenia

        • Rozwijanie procesów poznawczych

        • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych paradygmatów- nauka czytania metodą Cieszyńskiej

        • Rozwijanie umiejętności planowania i podejmowania intencjonalnego działania

        • Rozwijanie poczucia rytmu

        • Rozwijanie umiejętności wokalnych

        • Rozwijanie zainteresowań kulturą ludową oraz zapoznanie z wyglądem polskich strojów ludowych

        • Zapoznanie z postaciami znanych Polek i Polaków

        • Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej

        • Rozwijanie mowy

        • Ćwiczenie słuchu fonematycznego

        • Rozwijanie świadomości własnego ciała


         

        1. Moje prawa i obowiązki”

        • Uświadamianie dzieciom ich praw

        • Uświadomienie dzieciom, że dzieci i dorośli mają nie tylko prawa, ale i obowiązki

        • Utrwalanie nazw figur geometrycznych

        • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0


         

        • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych paradygmatów- nauka czytania metodą Cieszyńskiej

        • Rozwijanie mowy oraz umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi

        • Ćwiczenie słuchu fonematycznego

        • Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej

        • Doskonalenie umiejętności eksperymentowania i przewidywania

        • Rozwijanie poczucia bycia częścią grupy

        • Tworzenie przyjemnej atmosfery


         

        1. Moje zdrowie i bezpieczeństwo”

        • Dokonywanie oceny zachowań sprzyjających lub zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu

        • Poznanie przedmiotów służących do utrzymywania czystości, opisywanie ich zastosowania

        • Przyzwyczajenie do systematycznego dbania o czystość

        • Zachęcanie do zdrowego stylu życia

        • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6

        • Rozwijanie umiejętności liczenia

        • Określanie kierunków

        • Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej

        • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych paradygmatów- nauka czytania metodą Cieszyńskiej

        • Rozwijanie mowy oraz umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi

        • Ćwiczenie słuchu fonematycznego

        • Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej

        • Doskonalenie umiejętności eksperymentowania i przewidywania

        • Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej

        • Rozwijanie świadomości własnego ciała


         


         

        Piosenka dla dzieci „Dynia Zdrowa”


         

        Piosenka „To jest Polska” (sł. i muz. K. Gowik)


         

        1. Polska to kraj nad rzeką Wisłą.

        Od morza Bałtyk aż do Tatr.

        A gdy ktoś spyta o moją Polskę,

        To ja odpowiem tak:


         

        Ref.: Poznasz tu legendy najdziwniejsze.

        Poznasz tutaj wiersze najpiękniejsze.

        I Polaków bardzo znanych

        Oraz władców bardzo dawnych.

        Zjesz potrawy z różnych regionów.


         

        Posłuchasz pięknej muzyki tonów.

        Zobaczysz piękne i kolorowe

        Dawne ubrania- stroje ludowe.

        To jest Polska nasza.

        Poznaj mnie!- zaprasza.

        To jest Polska nasza.

        Poznaj mnie!- zaprasza.


         

        1. Ja mieszkam tu, w tym pięknym kraju.

        Od gór do morza drogę znam.

        Więc o tej Polsce i o jej skarbach

        Chcę opowiedzieć Wam.


         


         

        Piosenka „Prawa i obowiązki dziecka” (sł i muz. J. Kucharczyk)


         

        1. Na całym świecie jest tyle dzieci

        W różnych przedszkolach, domach i szkołach,

        W wielkich miastach i małych wioskach,

        Gdzieś na wyspach, dalekich lądach.


         

        Ref.: A każde dziecko ma prawo do miłości,

        Do spokojnego i bezpiecznego życia,

        Zdrowia, szacunku, odpoczynku,

        Akceptacji i opieki rodziców.

        Każde dziecko ma również obowiązki:

        Słuchać rodziców, opiekunów,

        Zawsze się dobrze zachowywać,

        Dbać o zabawki, sprzątać swój pokój.


         


         


         


         

                       

         

         

         

         

         

         

         

         

                      PAŹDZIERNIK

         

        Tematyka:

        1. Jesień w sadzie.
        2. Co robią zwierzęta jesienią?
        3. To jestem ja.
        4. Idzie jesień… z deszczem.

         

        W tym miesiącu:

        • Rozpoznajemy wybrane owoce po smaku i zapachu.
        • Wiemy, że jedzenie owoców i warzyw jest dobre dla naszego zdrowia.
        • Poznajemy wybrane zwierzęta leśne i zwyczaje ich życia.
        • Poszerzymy zakres wiedzy na temat środowiska przyrodniczego (las i jego mieszkańcy).
        • Wskazujemy i nazywamy części swojego ciała.
        • Utrwalimy własny adres.
        • Doskonalimy umiejętność wypowiadania się i logicznego myślenia na podstawie wierszy, opowiadań i historyjek obrazkowych.
        • Będziemy doskonalić umiejętność liczenia, rozwijać orientację w przestrzenną określając położenie przedmiotów, używać określeń: na, nad, pod, obok.
        • Będziemy ćwiczyć analizę i syntezę słuchową.
        • Uczestniczymy we wspólnych zabawach.
        • Wykonywać będziemy prace różnymi technikami.

         

         

         

        Piosenki do nauki:

         

        Już owoców pełen kosz”


        1. Hula w polu psotny wiatr,
        I jabłonią trzęsie.
        A z jabłoni jabłek grad
        Szur, szur przez gałęzie!

        Ref. Już owoców pełen kosz,
        Mienią, mienią się barwami.
        Te owoce smaczne są
        Zjedz je, zjedz je razem z nami!

        2. Kiedy w polu wicher dmie,
        Pójdę pod jabłonie.
        I nastawię ręce dwie
        Hop, jabłuszko w dłonie!

        3. Jabłka, co czerwienią lśnią
        Do domu zaniosę.
        I sałatkę zrobię z nich.

         

        „Z kasztanów”

        I. Mam kasztanów pełne ręce

            Zaraz konik z tego będzie

            Konik mały, kasztanowy

            Do zabawy jest gotowy

        Ref: Skacz z konikiem

                Pata taj, kopytkami graj

         

        II. Mam kasztanów pełne ręce

            Zaraz ludzik z tego będzie

            Ludzik mały, kasztanowy

            Do zabawy jest gotowy

        Ref: Tań z ludzikiem

               Raz i dwa, niech zabawa trwa

         

        III. Mam kasztanów pełne ręce

            Zaraz jeżyk z tego będzie

            Jeżyk mały, kasztanowy

            Do zabawy jest gotowy

        Ref: Zwiń się w kulkę tak jak jeż

                Kolce wystaw też.

        "Budujemy ciszę"

        Budujemy ciszę,

         Budujemy ciszę,

        Budujemy z klocków ciszę.

        Prawym uchem słyszę,

        Lewym uchem słyszę,

        Bardzo dobrze słyszę ciszę.

         

        Dzielnie pompujemy,

         Dzielnie pompujemy,

         Balon ciszy bo tak chcemy.

        Prawe ucho słyszy,

         Lewe ucho słyszy,

        Jak w piwnicy tupią myszy.

         

        Hałas przeganiamy,

         Hałas przeganiamy,

         Panią Ciszę zapraszamy,

        Cicho jak motyle,

         Cicho jak motyle

        Posiedzimy tu przez chwilę.

         

        Wrzesień


         

        Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

        • zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, zwracanie uwagi na ich wygląd i przeznaczenie,

        • rozwijanie percepcji wzrokowej,

        • zachęcanie do poznawania imion kolegów i koleżanek z grupy,

        • rozwijanie sprawności manualnej.

        • zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników,

        • zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu,

        • opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu,

        • umuzykalnianie dzieci,

        • rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej,

        • rozpoznawanie papieru o różnych fakturach,

        • rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni,

        • rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji,

        • rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni,

        • rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji,

        • zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej,

        • przybliżanie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa,

        • rozwijanie sprawności fizycznej,

        • rozwijanie słuchu fonematycznego,

        • rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych,

        • zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park,

        • rozwijanie umiejętności zapamiętywania słów i melodii piosenki,

        • wyrażanie obserwacji i przeżyć w ekspresji plastycznej,

        • budzenie zainteresowania figurami geometrycznymi,

        • ćwiczenia narządów artykulacyjnych,

        • poszerzanie doświadczeń plastycznych,

        • dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu,

        • zapoznanie z wybranymi grzybami – jadalnymi i niejadalnymi,

        • rozwijanie umiejętności liczenia,

        • zapoznanie ze sposobami przygotowywania się zwierząt do zimy,

        • zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy,

        • łączenie ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej.

         

        Piosenki:

        "Żabek tłum" - A. Loska

        "Czerwone światło stój"