PSZCZÓŁKI - grupa dzieci 6- letnich.
Wychowawca: mgr Sylwia Myszor, mgr Elżbieta Ludziarczyk
Język angielski: mgr Wioleta Kołodziej
Religia- mgr Martyna Rosiak
Konsultacje indywidualne z rodzicami w roku szkolnym 2024/2025 odbywać się będą:
Sylwia Myszor: poniedziałki 9.00-9.30, czwartki 7.30-8.00
Elżbieta Ludziarczyk:
........................................................................................................................................................................................
STYCZEŃ:
- Mijają dni, miesiące, lata
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy,
- zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów,
- zapoznanie ze sposobem odczytywania godzin na tarczy zegara,
- utrwalenie nazw miesięcy,
- obserwowanie wzrostu roślin,
- poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku,
- przyporządkowanie miesięcy do poszczególnych pór roku,
- rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń,
- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej,
- doskonalenie umiejętności swobodnych improwizacji ruchowych podczas zabawy przy muzyce.
- Zima i zwierzęta
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych paradygmatów, rozwijanie słuchu fonematycznego,
- wprowadzenie dodawania jako przybywania elementów,
- wprowadzenie znaku matematycznego +, utrwalenie znaku =, stosowanie znaków + i = w sytuacjach zadaniowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- zachęcanie do obcowania z muzyką klasyczną,
- rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla danego środowiska,
- zapoznanie z pracą leśnika,
- poznawanie przysmaków zwierząt,
- organizowanie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie wybranych zwierząt Arktyki,
- rozwijanie umiejętności koncentracji,
- doskonalenie umiejętności rozumowania matematycznego.
- Babcia i dziadek
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- wskazywanie pokrewieństw w rodzinie,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych paradygmatów, rozwijanie słuchu fonematycznego.
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej, wdrażanie do rekreacji ruchowej.
- rozwijanie wyobraźni muzycznej i poczucia rytmu,
- ćwiczenie umiejętności łączenia ruchu ze śpiewem,
- wzbudzanie zainteresowania członkami najbliższej rodziny,
- rozwijanie myślenia logicznego.
- zachęcanie do spędzania wolnego czasu z rodziną,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
- doskonalenie umiejętności dodawania,
- współdziałanie w grupie podczas wykonywania zadania.
- Karnawał
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie pracy groomera,
- tworzenie modelu psa z surowców pochodzących z recyklingu.
- porównywanie liczebności dwóch zbiorów,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- doskonalenie umiejętności manipulowania rekwizytem podczas zabawy z piosenką,
- rozwijanie sprawności ruchowej i poczucia rytmu,
- rozwijanie myślenia logicznego,
- rozwijanie słownictwa czynnego
- zachęcanie do uczestnictwa w zabawach badawczych,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- doskonalenie rozumowania matematycznego,
- rozwijanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami.
......................................................................................................................................................................................
Grudzień
Ośrodki zainteresowań:
1. Poznajemy pracę górników. / Mikołajki
2. Idzie zima ze śniegiem.
4. Święta tuż, tuż.
5. Nadchodzi Nowy Rok.
W tym miesiącu:
- Poznamy proces powstania węgla
- Dowiemy się jakie znaczenie ma węgiel w codziennym życiu, co z niego mamy
- Spotkamy się z Mikołajem
- Badać będziemy rozpuszczalność różnych substancji w wodzie
- Doskonalić będziemy słuch fonematyczny, oraz umiejętność wypowiadania się
- Będziemy przeliczać, porównywać liczebność zbiorów
- Poznamy cyfry „6 i 0”
- Doskonalić będziemy sprawność manualną poprzez wykonywanie prac różnymi technikami, kreślić będziemy znaki graficzne
- Przypomnimy sobie zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia
- Zaznajomimy się z pojęciem czasu oraz utrwalimy pory roku
- Weźmiemy udział w przedszkolnym spotkaniu opłatkowym oraz uroczystym obiedzie wigilijnym.
Piosenki:
"Snowflake"
Snowflake, snowflake, little snowflake
Little snowflake Falling from the sky Snowflake, snowflake, little snowflake Falling, falling, falling, falling, falling Falling, falling, falling, falling Falling on my headSnowflake, snowflake, little snowflake
Little snowflake Falling from the sky Snowflake, snowflake, little snowflake Falling, falling, falling, falling, falling Falling, falling, falling, falling Falling on my noseSnowflake, snowflake, little snowflake
Little snowflake Falling from the sky Snowflake, snowflake, little snowflake Falling, falling, falling, falling, falling Falling, falling, falling, falling Falling in my handFalling on my head
Falling on my nose Falling in my hand Snowflake, snowflake, little snowflake"Jingle Bells Music" and Lyrics by James Lord Pierpont
Jingle bells Jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun It is to ride
In a one-horse open sleigh
(Repeat)
Dashing through the snow
In a one-horse open sleigh
O'er the fields we go
Laughing all the way Ha ha ha
Bells on bobtail ring
Making spirits bright
What fun it is to ride and sing
A sleighing song tonight
LISTOPAD:
- „Moja rodzina i mój dom”
- Wzmacnianie więzi rodzinnych
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych paradygmatów- nauka czytania metodą Cieszyńskiej
- Zapoznanie z figurą geometryczną- trójkątem
- Przybliżenie dzieciom efektu odbicia i symetrii
- Doskonalenie umiejętności tworzenia symetrycznych wzorów
- Rozwijanie świadomości własnego ciała
- Zapoznanie z polskimi legendami
- Kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt
- Zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym dawniej i dziś
- Doskonalenie umiejętności eksperymentowania i przewidywania
- Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej
- Rozwijanie mowy
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego
- „Co powinienem wiedzieć o Polsce?”
- Utrwalenie wiadomości na temat Polski
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5
- Rozwijanie umiejętności liczenia
- Rozwijanie procesów poznawczych
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych paradygmatów- nauka czytania metodą Cieszyńskiej
- Rozwijanie umiejętności planowania i podejmowania intencjonalnego działania
- Rozwijanie poczucia rytmu
- Rozwijanie umiejętności wokalnych
- Rozwijanie zainteresowań kulturą ludową oraz zapoznanie z wyglądem polskich strojów ludowych
- Zapoznanie z postaciami znanych Polek i Polaków
- Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej
- Rozwijanie mowy
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego
- Rozwijanie świadomości własnego ciała
- „Moje prawa i obowiązki”
- Uświadamianie dzieciom ich praw
- Uświadomienie dzieciom, że dzieci i dorośli mają nie tylko prawa, ale i obowiązki
- Utrwalanie nazw figur geometrycznych
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych paradygmatów- nauka czytania metodą Cieszyńskiej
- Rozwijanie mowy oraz umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego
- Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej
- Doskonalenie umiejętności eksperymentowania i przewidywania
- Rozwijanie poczucia bycia częścią grupy
- Tworzenie przyjemnej atmosfery
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo”
- Dokonywanie oceny zachowań sprzyjających lub zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu
- Poznanie przedmiotów służących do utrzymywania czystości, opisywanie ich zastosowania
- Przyzwyczajenie do systematycznego dbania o czystość
- Zachęcanie do zdrowego stylu życia
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6
- Rozwijanie umiejętności liczenia
- Określanie kierunków
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych paradygmatów- nauka czytania metodą Cieszyńskiej
- Rozwijanie mowy oraz umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego
- Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej
- Doskonalenie umiejętności eksperymentowania i przewidywania
- Rozwijanie sprawności manualnej i fizycznej
- Rozwijanie świadomości własnego ciała
Piosenka dla dzieci „Dynia Zdrowa”
Piosenka „To jest Polska” (sł. i muz. K. Gowik)
- Polska to kraj nad rzeką Wisłą.
Od morza Bałtyk aż do Tatr.
A gdy ktoś spyta o moją Polskę,
To ja odpowiem tak:
Ref.: Poznasz tu legendy najdziwniejsze.
Poznasz tutaj wiersze najpiękniejsze.
I Polaków bardzo znanych
Oraz władców bardzo dawnych.
Zjesz potrawy z różnych regionów.
Posłuchasz pięknej muzyki tonów.
Zobaczysz piękne i kolorowe
Dawne ubrania- stroje ludowe.
To jest Polska nasza.
Poznaj mnie!- zaprasza.
To jest Polska nasza.
Poznaj mnie!- zaprasza.
- Ja mieszkam tu, w tym pięknym kraju.
Od gór do morza drogę znam.
Więc o tej Polsce i o jej skarbach
Chcę opowiedzieć Wam.
Piosenka „Prawa i obowiązki dziecka” (sł i muz. J. Kucharczyk)
- Na całym świecie jest tyle dzieci
W różnych przedszkolach, domach i szkołach,
W wielkich miastach i małych wioskach,
Gdzieś na wyspach, dalekich lądach.
Ref.: A każde dziecko ma prawo do miłości,
Do spokojnego i bezpiecznego życia,
Zdrowia, szacunku, odpoczynku,
Akceptacji i opieki rodziców.
Każde dziecko ma również obowiązki:
Słuchać rodziców, opiekunów,
Zawsze się dobrze zachowywać,
Dbać o zabawki, sprzątać swój pokój.
PAŹDZIERNIK
Tematyka:
- Jesień w sadzie.
- Co robią zwierzęta jesienią?
- To jestem ja.
- Idzie jesień… z deszczem.
W tym miesiącu:
- Rozpoznajemy wybrane owoce po smaku i zapachu.
- Wiemy, że jedzenie owoców i warzyw jest dobre dla naszego zdrowia.
- Poznajemy wybrane zwierzęta leśne i zwyczaje ich życia.
- Poszerzymy zakres wiedzy na temat środowiska przyrodniczego (las i jego mieszkańcy).
- Wskazujemy i nazywamy części swojego ciała.
- Utrwalimy własny adres.
- Doskonalimy umiejętność wypowiadania się i logicznego myślenia na podstawie wierszy, opowiadań i historyjek obrazkowych.
- Będziemy doskonalić umiejętność liczenia, rozwijać orientację w przestrzenną określając położenie przedmiotów, używać określeń: na, nad, pod, obok.
- Będziemy ćwiczyć analizę i syntezę słuchową.
- Uczestniczymy we wspólnych zabawach.
- Wykonywać będziemy prace różnymi technikami.
Piosenki do nauki:
Już owoców pełen kosz”
1. Hula w polu psotny wiatr,
I jabłonią trzęsie.
A z jabłoni jabłek grad
Szur, szur przez gałęzie!
Ref. Już owoców pełen kosz,
Mienią, mienią się barwami.
Te owoce smaczne są
Zjedz je, zjedz je razem z nami!
2. Kiedy w polu wicher dmie,
Pójdę pod jabłonie.
I nastawię ręce dwie
Hop, jabłuszko w dłonie!
3. Jabłka, co czerwienią lśnią
Do domu zaniosę.
I sałatkę zrobię z nich.„Z kasztanów”
I. Mam kasztanów pełne ręce
Zaraz konik z tego będzie
Konik mały, kasztanowy
Do zabawy jest gotowy
Ref: Skacz z konikiem
Pata taj, kopytkami graj
II. Mam kasztanów pełne ręce
Zaraz ludzik z tego będzie
Ludzik mały, kasztanowy
Do zabawy jest gotowy
Ref: Tań z ludzikiem
Raz i dwa, niech zabawa trwa
III. Mam kasztanów pełne ręce
Zaraz jeżyk z tego będzie
Jeżyk mały, kasztanowy
Do zabawy jest gotowy
Ref: Zwiń się w kulkę tak jak jeż
Kolce wystaw też.
"Budujemy ciszę"
Budujemy ciszę,
Budujemy ciszę,
Budujemy z klocków ciszę.
Prawym uchem słyszę,
Lewym uchem słyszę,
Bardzo dobrze słyszę ciszę.
Dzielnie pompujemy,
Dzielnie pompujemy,
Balon ciszy bo tak chcemy.
Prawe ucho słyszy,
Lewe ucho słyszy,
Jak w piwnicy tupią myszy.
Hałas przeganiamy,
Hałas przeganiamy,
Panią Ciszę zapraszamy,
Cicho jak motyle,
Cicho jak motyle
Posiedzimy tu przez chwilę.
Wrzesień
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, zwracanie uwagi na ich wygląd i przeznaczenie,
- rozwijanie percepcji wzrokowej,
- zachęcanie do poznawania imion kolegów i koleżanek z grupy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników,
- zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu,
- opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu,
- umuzykalnianie dzieci,
- rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej,
- rozpoznawanie papieru o różnych fakturach,
- spotkanie z jeżem, poznanie informacji na temat życia i zwyczajów jeży
- rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni,
- rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni,
- zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej,
- przybliżanie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych,
- zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park,
- rozwijanie umiejętności zapamiętywania słów i melodii piosenki,
- wyrażanie obserwacji i przeżyć w ekspresji plastycznej,
- budzenie zainteresowania figurami geometrycznymi,
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu,
- zapoznanie z wybranymi grzybami – jadalnymi i niejadalnymi,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie ze sposobami przygotowywania się zwierząt do zimy,
- zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy,
- Świętowanie „Dnia ziemniaka”
- łączenie ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej.
Piosenki:
„Pszczółka” Śpiewające Brzdące
„Kolorowe światła”