MOTYLKI - grupa dzieci 3,4- letnich.
Wychowawca: mgr Małgorzata Kozłowska
Język angielski: mgr Wioleta Kołodziej
Religia- mgr Martyna Rosiak
Konsultacje indywidualne z rodzicami w roku szkolnym 2024/2025 odbywać się będą:
Małgorzata Kozłowska: godziny dostępności: poniedziałek: 12.00 do 12.30; wtorek 12.30 do 13.00 a także według potrzeb rodziców, po uprzednim umówieniu konsultacji.
Co czeka nas w styczniu 2025:
-
Dzień Babci i Dziadka 16.01.2025 godzina 12.30 – uroczyste spotkanie
-
Bal karnawałowy 22.01.2025
-
Spotkanie z psem 28.01.2025
Zamierzenia wychowawcze w styczniu 2025
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
-
rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej,
-
kształtowanie sprawności manualnej,
-
rozwijanie mowy,
-
rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi, ćwiczenie pamięci,
-
kształtowanie umiejętności dostrzegania upływu czasu, upływu dni tygodnia (również nazywania dni tygodnia), zmian pór roku,
-
zdobywanie wiedzy o zjawiskach przyrodniczych, przeprowadzanie doświadczeń, eksperymentów,
-
nabywanie umiejętności prawidłowego dbania o zwierzęta,
-
nabywanie pewności siebie, umiejętności prezentowania swoich umiejętności.
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej w styczniu 2025
-
Tydzień 1 i 2 : Tak mija nam czas.
-
Tydzień 3: Rodzice moich Rodziców.
-
Tydzień 4 : Bal Karnawałowy oraz realizacja Projektu STEAM Badamy śnieg i lód
-
Tydzień 5: Zwierzęta zimą.
Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej w grudniu 2024:
Tydzień 1. Idzie Pani Zima z Górnikiem i ze Świętym Mikołajem.
Tydzień 2. Prehistoryczny las.
Tydzień 3. Coraz bliżej Święta.
Tydzień 4 i 5. Zabawy świateczne i noworoczne przy choince.
Najważniejsze wydarzenia planowane w grudniu:
04.12 – wizyta górnika
06.12 – wizyta św. Mikołaja
09.12 – 13.09 – realizacja projektu Dinozaury wg. innowacji Mali Badacze Wielkiego Świata STEAMowo
13.12 – wyjazd do Muzeum Nauk o Ziemi Uniwersytetu Ślaskiego w Sosnowcu na warsztaty pt. W krainie Dinozaurów.
16.12 – warsztaty świąteczne z udziałem rodziców: świąteczne życzenia, zabawy muzyczno-ruchowe przy choince, warsztaty plastyczne; godzina 15.30
20.12 – wigilia przedszkolna
Zamierzenia wychowaczo – dydaktyczne w grudniu
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej w motoryce dużej (ogólna sprawność) i małej (wycinanie)
-
rozwijanie koncentracji uwagi i pamięci
-
rozwijanie i ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji własnych i innych osób; ćwiczenie umiejętności wykorzystywania różnych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami; próby rozmawiania o potrzebach, ich określania
-
rozwijanie mowy: wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach; powtarzanie krótkich rymowanek;wypowiadanie się prostymi zdaniami;słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
-
utrwalanie umiejętności matematycznych: porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi; liczenie przedmiotów, palców ze wskazywaniem; używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
-
ćwiczenie umiejętności rozpoznawania na wizytówkach imienia własnego oraz imion kolegów z grupy,
-
wprowadzenie samogłoski a i jej znaku graficznego (wielkie, drukowane A), w zabawie z elementami metody krakowskiej
-
poznanie zawodu górnika, uwrażliwienie na trudną wymagającą i niebezpieczną pracę górnika, budzenie szacunku dla jego poświęcenia dla dobra wspólnego
-
poznanie przez dzieci wzorca moralnego św. Mikołaja
-
eksperymentowanie, przeprowadzanie prostych doświadczeń
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej w listopadzie
1. Co powinienem wiedzieć o Polsce.
2. Ciepłe i puchate – okazujemy sobie życzliwość.
3. Prawa Dziecka.
4. Dbam o zdrowie.
Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne w listopadzie
-
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy, ćwiczenie umiejętności maszerowania w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku; reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
-
wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji; wyrabianie nawyków spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków, (ograniczanie napojów gazowanych).
-
rozwijanie umiejętności rozpoznawanie i nazywanie emocji swoich i innych; poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami; kształtowanie asertywności; rozpoznawanie zachowań związanych z przemocą i poznawanie sposobów radzenia sobie w trudnej sytuacji, szukanie pomocy u osób znaczących
-
rozwijanie mowy: wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach; powtarzanie krótkich rymowanek;wypowiadanie się prostymi zdaniami;słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
-
rozwijanie umiejętności matematycznych: porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi; liczenie przedmiotów, palców ze wskazywaniem, używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko
-
kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych, słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością,
-
rozpoznawanie imion na wizytówkach, własnego i kolegów z grupy
Wydarzenia w listopadzie
-
Spotkanie z psem 05.11
-
Zebranie podsumowujące obserwacje cech rozwojowych dziecka 06.11
-
Kermasz związany z projektem STEAM Co zrobimy z dyni? 06 i 07.11
-
Wspólne odśpiewanie hymnu narodowego o godzinie 11:11– akcja Szkoła do hymnu – 08.11
-
Podsumowanie akcji Dzieciństwo Bez Przemocy i kampanii 19 Dni Bez Przemocy 19.11
-
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka 20.11
-
Święto Pluszowego Misia 25.11 - przynosimy pluszowe misie, niedźwiadki
Plany na październik:
Kochani Rodzice!
Jak co roku nasze przedszkole bierze udział w realizacji ogólnopolskiego projektu: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Celem tego projektu jest wdrożenie dzieci do korzystania z bogactwa świata literatury, wdrożenie dzieci do czytelnictwa ale równocześnie projekt ten sprzyja budowaniu relacji dzieci z rodzicami.
W przedszkolu, w kąciku czytelniczym naszej grupy „zamieszkał” pluszowy miś, który niebawem otrzyma imię
i będzie obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury.Dzieci, z naszej grupy będą mogły zabierać Misia do domu na weekend. Dziecko zabiera Misia wraz
z kartą Dzienniczka Małego Misia, którą wypełnią po wysłuchaniu bajeczki przeczytanej mu przez rodziców. Dodatkowo dzieci będą losowały zadania do wykonania z rodzicami. Bardzo zachęcamy do wspólnej zabawy.Dla zachowania zasad higieny prosimy by Miś miał w domu swój kącik np. na półce czy stoliczku, by nie spał w łóżeczku z dzieckiem, by nie był karmiony czy kąpany przez dziecko ;) Maskotka będzie systematycznie dezynfekowana w przedszkolu.
Więcej informacji na www.mac.pl/malymis lub u wychowawcy.
Tematyka tygodniowa:
1. Jesień w sadzie – poznajemy owoce krajowe i egzotyczne, zabawy badawcze z jabłkiem.
2. Jesień w ogrodzie – poznajemy warzywa i ich właściwości zdrowotne – zabawy badawcze z marchewką.
3. Co robią zwierzęta jesienią ? dokończenie projektu „Gdzie mieszka jeż?” Kodujemy z jeżem - udział w inicjatywie Code Week
4. Jesienna pogoda, jesienne kodowanie - udział w inicjatywie Code Week
5. Mój dom, moja rodzina.
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne w październiku:
- Podtrzymywanie pozytywnych relacji w grupie
- Poznawanie i wdrażanie do stosowania zasad porozumiewania bez przemocy
- Rozwijanie sprawności fizycznej – motoryki dużej, kształtowanie motoryki małej (wydzieranie, lepienie, przygotowanie do wycinania)
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie; poznawanie właściwości zdrowotne owoców i warzyw, poznawanie sposobów przygotowania zwierząt do zimy
- Skupianie uwagi na szeregach i wychwytywanie powtarzających się układów rytmicznych; Dostrzeganie tego, co się powtarza i kontynuowanie rytmu poprzez dokładanie przedmiotów - 3 i 4l; Słuchanie i odtwarzanie prostych rytmów 3l i 4l; Kontynuowanie rytmów – 4l.; Dostrzeganie rytmu dni tygodnia – 4l; Dostrzeganie powtarzających się zjawisk: dzień, noc.- 4l
- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej np. składa pocięte obrazki w całość według podanego wzoru
- Ćwiczenia funkcji słuchowych, syntezy słuchowej np. odgadywanie odgłosów, odgadywanie wyrazów sylabizowanych przez nauczyciela
Wiersz na październik
B. Forma Przybywa jesień
Spadają liście, szeleszczą wkoło,
wiatr je unosi, gwiżdżąc wesoło.
Lecą kasztany, cieszą się dzieci.
Słabiej niż latem słoneczko świeci.
Nagle żołędzie z drzewa spadają,
chętnie je zaraz wszyscy zbierają.
Piękne korale ma jarzębina,
to znak, że jesień już się zaczyna.
Piosenka na październik
I.
Już na drzewach w sadzie i grządkach w ogrodzie
dojrzały przysmaki, które jemy co dzień.
ref.:
Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
złota dynia, jabłko, śliwka i dojrzała gruszka.
II.
Czy już wszyscy wiecie, co nam dała jesień?
Pójdziemy z koszami, każdy coś przyniesie.
Plany na wrzesień:
Tematyka tygodniowa:
- Witaj przedszkole.
- Odkrywam siebie.
- Bezpieczna droga do przedszkola.
- Idzie jesień zmiany niesie. Realizacja innowacji Mali Badacze Wielkiego Świata STEAM-owo - projekt „Badamy rośliny – ziemniak”.
Wydarzenia:
11 września – odwiedziny pani wolontariusz opiekującej się jeżami, które potrzebują pomocy; organizowana jest zbiórka dla schroniska dla jeży.
13 września - Międzynarodowy Dzień Kropki – można przyozdobić ubranko dziecka kropkami, kołami itp.
20 września – Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka – atrakcje i zabawy zorganizowane w ogrodzie przedszkolnym
27 września – Dzień Pieczonego Ziemniaka – podsumowanie realizacji projektu: Badamy rośliny.
Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne
- zintegrowanie grupy, wzajemne poznanie imion
- poznanie rytmu dnia w przedszkolu
- nauka siedzenia w kole, ustawiania się w rzędzie i parach
- rozwijanie sprawności ruchowej – motoryki dużej
- rozwijanie orientacji przestrzennej
- skupianie uwagi na szeregach i wychwytywanie powtarzających się układów rytmicznych
- wdrażanie do przestrzeganie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego
- posługiwanie się numerem alarmowym
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- wdrażanie do aktywnego słuchania muzyki
Wiersz na wrzesień
Barbara Szelągowska Samodzielny przedszkolak.
Chętnie chodzę do przedszkola!
Tyle rzeczy zrobić umiem:
skaczę, biegam i rysuję...
Wszystko przecież już rozumiem!
Nosek mam – nim wącham kwiatki.
Usta mam, by pięknie śpiewać.
Dzięki uszom wszystko słyszę!
Dzięki oczom widzę drzewa!
Dzięki rękom wszystko robię.
Dzięki nogom w piłkę gram.
Świat poznaję dookoła,
bo już cztery lata mam!
Piosenka na wrzesień
1. Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.
Ref. Ja chodzę tam co dzień,
obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali
wesoło bawię się,
kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam,
przedszkole domem drugim jest.
2. Czasem rano trudno mi wstać.
Chciałoby się leżeć i spać,
lecz na mnie auto czeka i miś.
W co będziemy bawić się dziś?
Ref. Ja chodzę tam co dzień...
-